BOSOBOTY – Spása nebo nebezpečná móda?

Novotvar Barefoot začíná být skloňován čím dál častěji. Postupně se ze světa “alternativců” dostává i do slovníku fyzioterapeutů a ortopedů. Co to ale je, proč má smysl se o barefoot více zajímat a pro koho vůbec takové boty jsou?

Něco málo z historie obouvání se dočtete v minulém blogu. Barefoot boty jsou svým způsobem ohlédnutím zpět – a snahou zkombinovat to nejlepší z obuté a bosé chůze dohromady. Chránit chodidla před zraněními a chladem či horkem – a zároveň jim poskytnout co nejvíce prostoru pro přirozenou funkci.

Bosé boty zkrátka jen co nejvíce respektují anatomii nohy a co nejméně ovlivňují pohyb při chůzi či běhu. Cílem je dovolit nohám co nejvíce cítit povrch – a tak aktivovat svaly a šlachy nejen chodidel, ale i celých nohou a následně páteře a celého těla.

Co to znamená v praxi?

Široká špička
Prsty odpovídají za naši rovnováhu (zeptejte se někoho kdo vinou diabetu přišel o prsty, jak se mu chodí). Aby mohly správně fungovat, potřebují dostatek prostoru – a to nejen do délky, ale také do šířky. V dostatečně prostorných botách se při chůzi mohou dostatečně opírat a odrážet, bota nohu nijak nedeformuje a zachovává její přirozenou hybnost.

Pokud trpíte vbočenými palci hallux valgus a kladívkovými prsty, je výměna bot za prostornější tím prvním, co byste měli udělat.

Bez podpatku
Podpatky jsou podobným vynálezem, jako cyklistické tretry – pomáhají jezdci udržet se v sedle. Frajeřina s nimi spojená je ale postupně rozšířila až do té míry, že se staly základní prkem boty. Diskusi o tom, jak vysoké podpatky jsou nezdravější barefoot řeší jednoduše – žádné. Barefoot boty jsou zcela ploché, podrážka má ve všech místech stejnou tloušťku. Jedině to je přirozený základní postoj nohy, s váhou na středu paty. Jakýkoli podpatek posouvá dopadovou plochu a tím i těžiště těla a celkově držení těla.

Rozloučení se podpatky je tak jedním z prvních kroků pro lepší držení a méně bolavá záda.

Žádná “zdravotní stélka”
Klenba nohy se vyvíjí spolu s člověkem – zatímco miminka mají nožičky zcela ploché, mokrá stopa dospěláka vypadá úplně jinak. Na co nám taková věc je? Například umožňuje odraz a tlumí náraz při došlapu. Když nefunguje, je to jako chodit v potápěčských ploutvích – jenže aby byla co k čemu, potřebuje být v kondici a její stav je přímo určen stavem svalů chodidla. Svaly, ty se však nijak neposílí “válením na gauči”. Barefoot obuv proto nemá žádná vyměkčení, polštářky pro podporu klenby a podobně. Je rovná a měkká, jako podlaha s kobercem. Dovoluje noze, ať si poradí sama.

Bolí vás kolena, kyčle, záda a prý je to od ploché nohy? Místo vycpávek zkuste posilování. Pata, špička, hýbat prsty – a nekompromisní minimalistická stélka.

Tenká podrážka
Abychom nezakopávali a nešmajdali, potřebujeme jednu drobnost – cítit, po čem to vlastně jdeme. Noha si automaticky čte terén, mozek získává nezkreslené informace potřebné pro udržení rovnováhy bez hrozby poranění. Při odrazu dochází k efektivnějšímu přenosu síly. V tomhle směru jsou dokonalým opakem barefoot bot oblíbené a trendy flatform boty – ve kterých jdete tak trochu jako na chůdách a při pohybu po nerovné dlažbě je to o kotník. A co teprve v lese nebo s kočárkem, když se nemůžete dívat pod nohy?

Maximální flexibilita
Noha při chůzi prochází různými polohami, šlachy a svaly pracují, chodidlo se ohýbá a prohýbá. Je proto třeba, aby byla celá bota co nejměkčí a nejohebnější – jinak dochází k “sádrovému” efektu – boty jsou takové malé sádřičky. Jsou samozřejmě chvíle, kdy se naprostá pevnost hodí – ale jak asi chápe každý lyžař, chůze mezi ně nepatří. Barefoot boty mají podrážku, kterou můžete ve všech směrech srolovat do ruličky – a spolu s ní i celou botu. Pevné opatky a vystužené špičky tady nenajdete.

Trpíte hypermobilitou kloubů? Často špatně došlápnete a odnáší to kotníky i kolena? Chůzí v ohebných botách posílíte šlachy a vazy, takže vás podrží i tam, kde by to kloub klidně pustil až ke zranění.

Co to všechno znamená?

Barefoot boty neplandají ale nohu nijak nesvazují ani nezpevňují a tak musí oporu hledat sama v sobě. Využívají se proto vlastní zdroje – vazy okolo kotníku a kolena, svaly chodidla, lýtka i stehna, které v každém kroku stabilizují plosku, kotník, koleno i kyčel.

Barefoot boty nemají nijak vyměkčenou patu a vůbec netlumí nárazy. Znamená to, že při pohybu městem můžete na klasický pohodlný dopad na patu zapomenout. (Zkuste to, ale bolí to.) Změní se tak váš styl chůze, což má různé zajímavé až vtipné souvislosti.

Berefoot boty netlačí a jsou pohodlné – asi jako teplé ponožky v leže v posteli. Což může být dost šokující změna.

Barefoot boty jsou počátkem změn k přirozenějšímu pohybu a životu – a to je fajn, ale může to být i kámen úrazu.

Pro koho jsou barefoot boty?

Pro úplné začátečníky
Bosoboty jsou ideální začátek. Pokud máte doma prďolu co teprve objevuje kouzlo stání a chůze po vlastních, tady jste správně. Zvláště oblézači nábytku ocení, že sice mají nožičky v teple, ale jinak je nic nesvazuje.

Pro mírně pokročilé
Více než polovina prvňáčků má nemocná chodidla – a to ne od narození, ale z nevhodných botiček. Barefoot boty jsou jistota – a často jsou díky jednodušší stavbě i levnější, než ty obyčejné ve srovnatelné kvalitě.

Pro přizpůsobivé
Barefoot boty jsou pro všechny, kteří alespoň občas chodí bosi, v pohodě snášejí střídání výšky podpatků a celkově nemají problém se změnami. Noha si zvyká celkem rychle, ale počítejte s tím, že to není hned.

Pro koho barefoot boty nejsou?

Barefoot boty i přes všechno dobré nejsou pro každého. Zvláště lidé nad 50 let by měli postupovat opatrně, na věku ovšem nezáleží a je to velmi individuální. Pokud vás bolí i jen stát bosi ve sprše, místo do barefoot obuvi zajděte nejprve za ortopedem a poraďte se. Je možné, že pomůže cvičení a rehabilitace. Je však možné i to, že vrátit se k přirozenosti už po tolika letech nelze.

Nejste si jisti, jestli jsou pro vás to pravé?

Pak se zastavte osobně. Přihlašte se na kurz barefoot či bosé chůze. Poradím vám.